woensdag 11 november 2015

San Francisco Writers Conference

Sinds enige tijd werk ik samen met Taglibro.nl, een onafhankelijk Nederlands platform waar schrijvers carte blanche krijgen om een persoonlijk verhaal te vertellen. Bedenker en webdesigner Michel Switzar en ik hebben inmiddels grootse plannen.

Als je het niet ziet, kun je het ook niet (op) schrijven

Als gepokt en gemazeld kunstenaar in de autonome fotografie kriebelt de creativiteit na twintig jaar als nooit tevoren. In deze digitale tijden kunnen we allemaal fotograferen, en schrijven. Als zelfstandig ondernemer schreef ik jaren geleden al een blog op mijn website, ver voordat zoiets als social media bestond en we allemaal een Facebook en een Twitter account hadden.

Toch is het schrijven niet zo gemakkelijk als het lijkt. Echter, we kúnnen het allemaal. Net zoals we allemaal kunnen fotograferen. Iedereen met een camera kan een foto maken. De grote uitdaging is om een foto te maken die tijdloos is, een kiekje schieten kunnen we immers allemaal. Dat geldt ook voor je schrijfkunsten.

Ik heb gemerkt dat wanneer je je hoofd zo leeg mogelijk maakt, je de beste verhalen schrijft. Een writer's block is geen gebrek aan inspiratie, maar aan rust in je hoofd. Sommige schrijvers lossen dit op door naar het spreekwoordelijke hutje op de hei te vertrekken, maar wat als je geen middelen hebt om je een paar maanden terug te trekken? Of wat als je nú die wervende tekst voor je website nodig hebt? Waar haal je de inspiratie dan vandaan??

In dit blog zal ik regelmatig gaan schrijven over hoe je geïnspireerd kunt blijven. Zelf ben ik een echte ZIENer. Ik kijk niet, maar ik zie. Mediteren, maar dan met open ogen. Door je brein leeg te maken, is er weer ruimte voor nieuwe verbindingen. Dit leegmaken kan iedereen merkte ik tijdens het geven van onze Zien Fotografie Workshops. Als je anders leert kijken, mooie dingen leert zien waaraan je anders voorbij zou lopen, raak je als vanzelf geïnspireerd.

De workshop kun je ook zonder camera volgen, al is de basis de compositieleer vanuit de fotografie, gecombineerd met de Tibetaanse Miksang techniek: kijken met een puur en zuiver oog, zonder te oordelen. Hiermee voorkom je de valkuil dat je tijdens een wandelingetje alleen maar gaat denken aan wat je nog allemaal moet doen, boodschappen, was vouwen, kinderen uit school halen. Maak jezelf zo 'leeg' mogelijk.
Honorable Mention at the International Color Awards 2015
Miksang Contemplatieve Fotografie is de Boeddhistische leer om het fris en puur kijken echt te ervaren voor je gaat oordelen en labelen. Dit moment kun je vastleggen in een foto.
Stel je voor dat je na een wandelingetje van drie kwartier wél je hoofd hebt leeg kunnen maken, mooie dingen hebt kunnen zien... wat dit kan doen voor je schrijfkunst, voor je inspiratie. Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet! Ga je mee?


In februari 2016 is Taglibro aanwezig op het San Francisco Writers Conference, waar ik jaren geleden zelf werd geïnspireerd door de zin "If you can't see it, you can't write it". Bovenstaande foto maakte ik tijdens een wandeling in San Francisco en won een Honorable Mention bij de International Color Awards 2015.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten